Van olyan ember, aki gyűlöl, de van, aki imád az autójával bütykölni: az egyik szomszédom minden egyes nap lemegy és letisztítja az autóját. Néha nézem, hogy este esni fog és előző nap délután már megcsinálta: nem érdekli. Lemegy, lesuvickolja, mossa, az egész rituálénak van valami vallásos áhítata, de komolyan. Lenézek, és mossa. Amikor elkezdi, akkor van 4 óra. Aztán samponozza: negyed 5. Befejezi: fél 5. Az órát be tudnám ehhez állítani. És pont ezen gondolkodtam vezetés közben, amikor észrevettem, hogy útépítés van előttem (előző nap, na jó, előző pénteken sehol nem volt, de ki kezd neki a munkának hétvégén!?) és majdnem nekimentem a balesetveszélyt jelző táblának, aztán beestem az építési lyukba, na jó, csak épp becsúsztam kicsit, puff. Szerencsére komoly baja nem lett az autómnak, legalább is ezt hittem. Amikor kiszálltam, úgyhogy gondoltam, jobb cselekedni, mint túlgondolni a dolgokat, hátramenetbe állítottam az autót és uzsgyi, nyomtam a gázt. Könnyedén (irónia!) sikerült is feljutnom jó nagy recsegés-ropogás közepette: már a gáz nyomásánál megbántam, hogy nem hívtam szakembert vagy segítséget, de mire visszaérkeztem az aszfaltra, a lökhárítóm bal oldala eltört és félig leszakadt…

Átkoztam egy kicsit a szomszédot: miért kell neki minden egyes délután négykor lemenni, hogy mossa az autót, hogy pont ez jusson eszembe, amikor vezetek és előre kellene néznem és figyelnem. De aztán sikerült megnyugodnom: legvégső soron ez nem az ő hibája vagy a felelőssége, nekem kell jobban figyelnem a gondolataimra. Szóval még az volt a szerencsém, hogy csak egy utcára voltam a lakástól, csiga lassúsággal, a lökhárítót a betonon húzva szépen hazavezettem. Még a másik szomszéd Mari nénit is elengedtem, aki húsznál sosem megy gyorsabban. Annyi előnye volt az új taktikának, hogy nem esett le teljesen a lökhárító. Áthívtam Bélát, az egyik barátomat, hogy nézzen rá, hátha tud segíteni. Visszatenni ugyan nem tudta, de volt ötlete, hogy mi a tenndő. Az volt, hogy ugorjunk el, persze az ő autójával a roncstelepre és vegyünk egy új (amennyire bármi is új egy roncstelepen) lökhárítót. Meg is tettük és egészen nagy szerencsénk volt: egy autónak, amely baleseten esett át régebben, annak pont a bal oldali lökhárító része egészen ép volt még. Örömmel ráztunk kezet a telep tulajával: ő megszabadult egy balesetes lökhárítótól, mi pedig nagyon ár alatt kaptunk új alkatrészt. Innen már csak asszisztálnom kellett Bélának.

Ahogy kész lettünk, Béla megjegyezte, hogy még egy ideig elmehet így az autó, de érdemes téli gumikat feltennem, aztán tél közepén meg nyárikat vennem, akkor a legolcsóbbak, mert ez a garnitúra már nagyon ramaty állapotban van. Nagyon meglepődött, hogy nincs is téli gumi garnitúrám: mondtam, hogy úgyis csak a városban vezetek. Ő mondta, hogy ez nem jó válasz, és hogy van egy téli gumi akció, amit mindenképp érdemes kihasználni. Ránéztem a Gumidiszkont weboldalra és ott láttam, hogy így ősszel tényleg eljött az ideje, hogy téli gumikat szerezzek be! De először is rá kellett jönnöm, hogy milyen típusra van szükségem. Erre is találtam leírást a honlapon, ezt össze is foglalom itt. A gumi jelölései kezdődnek a mm-rel (pl. 195), aztán a % jön (pl. 65), majd a coll (15), utána pedig a terhelési index (91) és a sebesség index (T). Na de mit jelent ez emberi nyelven? A mm a gumi szélessége, a százalék egy arányszám, ami a gumi falának a vastagságát mutatja a a szélesség arányában (a mi példánkban 195 mm 65%-a 126,75 mm). Aztán jön egy betű, ami a gumi szerkezetére utal, pl. R, mint radiál. Manapság a személyautókon más fajtát nem nagyon találunk. A coll ( = 2,54 cm) a kerékpánt átmérőjének a mérete, ez azért fontos, mert a 15 collos gumit csak 15-ös abroncsra lehet felszerelni. A terhelhetőségről később beszélünk, ahogy a sebességi indexről is (ez a kedvencem!). Aztán van még egy vagy két betű a végén, például TL (tubeless, tömlő nélküli), van erősített oldalfalú, míg az M+S az angol mud and snow (sár és hó) szavakra utal, amelyek a négyévszakos gumikon szoktak szerepelni.

De nem ez az egyetlen jelölés a gumiabroncson. Van egy 12 karakteres DOT-szám is, amelyből az utolsó négy számjegy jelöli a gyártás hetét és évét. Na, az enyémnek már finoman szólva is lejárt a szavatossága. Ugorjunk egy kicsit: említettem a terhelési indexet, ez bizony fontos: 60-nál kezdődik, ahol a terhelhetőség 250 kg (a család már nemigen fér bele, főleg nem csomagokkal!) és 129-nél végződik, ahol már 1850 kg a terhelhetőség (mondjuk hiába, ha a kocsi csak fél tonnát bír!). Aztán akkor is cserélni kell a gumikat, ha a profilmélység eléri az 1,6 mm-t, ez a törvényi előírás, de nyári vagy négyévszakos guminál 3 mm-t, míg téli guminál 4 mm az ajánlott. Ahogy csökken a mintamélység, úgy nő a fékút hossza, főleg eső, ne adj isten, latyak, hó esetén… Az SI (speed vagy sebesség index) L-es számtól kezdődik, ami 120 km / h-ig jó, ezzel a kamionokat és buszokat kielőzhetjük a sztrádán, de mást már nem igazán, az M 130 km/h-ig használható, az N 140-ig, a P 150-ig, a Q 160-nál is bírja és így tovább egészen Y-ig, ami 300 km/h-ig használható (ehhez már német Autobahn, autópálya vagy autóverseny kell, ahol ez legális!) és van egy különleges típus az ABC legvégéről, a ZR, amit 240 km/h fölött (!) ajánlanak.

És ezt a kis leírást alkalmazva meg is találtam, hogy milyen gumikat akarok venni. Oké, felmegyek a honlapra, látom, hogy ott van a narancssárga hátterű kereső, beütöm a számokat, kiválasztom a téli gumi opciót és nekem 56 találatom volt, rögtön ár szerint rendezve. Kiválasztom a megfelelőt, néhány klikk és kétféle szállítási mód van, személyes átvétel (ami Miskolcon, a Soltész Nagy Kálmán úton lehetséges), mindkettő 1490 Ft-ba került, úgyhogy nyilván nem gurulok el Miskolcra, ha nem muszáj. Tudtam választani, bankkártyával vagy utánvéttel fizetek: maradt az utánvét, mégis az a legbiztosabb. Írták, hogy egy futárszolgálat hozza majd ki és hiába ilyen olcsó, már másnapra ígérték! Azt írják a honlapon, hogy ezt tartani is tudják, kivéve főszezonban, de náluk nem a balatoni augusztus 20-ig tartó dologról van szó, hanem a március közepe – május közepe és az október 15 – december 31 közti időszakról. Nemrég jött meg a fizum, úgyhogy gondoltam, okosabb leszek, mint az átlag figura és megrendelek egy nyári szettet is, abból baj nem lehet, ha el vagyunk látva teljesen…

Ezzel meg is voltam, de hátra volt még, hogy mit kell majd csinálnom, ha megérkeznek a gumik. Megkérdeztem Bélát, hogy vállalja-e feltenni a gumikat, de húzta a száját eléggé, úgyhogy kicsit utánaolvastam, mit javasolnak az interneten. A Gumidiszkont itt is a segítségemre sietett. A szakszerű tárolás nemcsak a biztonság miatt fontos, de pénzt is spórolhatunk vele, mert egészen alacsonyra csökkenti az öregedési folyamatot. Jelöljük meg krétával, hogy melyik a jobb első, bal első, jobb hátsó, bal hátsó kerék, például JE, BE, stb, hűvös helyen tároljuk őket, erre egy garázs megfelelő lehet, 10-20 °C között, a hely legyen sötét, az UV sugárzás nem tesz jót, hosszú, több hónapos tárolás során pedig a gumik nyomását felére érdemes csökkenteni és rendszeresen ellenőrizni. Na, nekem jobb dolgom is van ennél, én nem vagyok az autó bütykölős valaki, de Béla és az autómosó szomszédom biztosan ezt is csinálja…

Aztán amiről még sosem hallottam előtte, az, hogy minden 50 km után újra kell húzni a csavarokat, méghozzá a gyártók ajánlott meghúzási nyomatékát kell betartani. A kézzel “érzésre” meghúzás nem tekinthető biztonságosnak! Kéthetente érdemes ellenőrizni a légnyomást is, mert ez alapveteőn befolyásol egy csomó fontos biztonsági tényezőt, az iránytartástól, a fékezőerőn át a gumiabroncsok futásteljesítményéig. Aztán a túl alacsony vagy magas légnyomás rendellenes kopáshoz vezethet, az elégtelen légnyomás pedig folyamatosan túlságosan terheli a gumit.

Végül lemondtam Béla segítségéről, a mosós szomszédot elvből nem kértem meg és követtem az ajánlást, így szakműhelyben, szakember teszi majd fel az új téli gumikat, a nyárit pedig a garázsban tárolom majd, félig felfújva, amíg újra jó idő nem lesz…

téli gumi akció